M'ho varen contar i ho vaig oblidar. Ho vaig veure i ho vaig entendre. Ho vaig fer i ho vaig aprendre. Confucio, 551-479 a.

dissabte, 4 de març del 2017

Emmy Noether

EMMY NOETHER

Emmy Noether (Erlangen, Alemanya 1882- Bryn Mawr, EEUU 1935).
Matemàtica jueva, de naiximent alemanya. Va se considerada com la dona més important de la història de la matemàtica per personatges tan importants com Albert Einstein entre altres.
Son pare era matemàtic i Emmy encara que pensava donar clases de francés i anglès a la fi va estudiar matemàtiques en la universitat on treballava son pare. Al doctorar-se va treballar a l'universitat set anys sense cobrar i en 1915 li criden de la Universitat de Gotinga per a incorporar-se al departament de matemàtiques, que era molt important, però la facultat de filosofia va posar impediments i es va pasar 4 anys donant classe en nom de David Hilbert, un matemàtic important i que treballava amb ella. Després, en 1919, li van donar per fi la habilitació per a donar classe en el seu propi nom fins a 1933.
El nazis van expulsar de les universitats a tots el jueus i Emmy va haver de emigrar als EEUU on continuar treballant en el Byrn Mawr College de Pensilvània.
En 1935 va tindre una operació de un quiste ovàric de la que no es va recuperar i va morir amb 53 anys.
El seu treball es va reconèixer a nivell mundial. En ell es distingueixen tres etapes:  
En la primera va definir el anomenat "Teorema de Noether" bàsic pel desenvolupament de la física moderna.
En la segona, va començar treballs que "van canviar la cara del àlgebra". Es va posar el seu nom a uns elements matemàtics en el seu honor, els noetherians.
En la tercera va publicar les seues obres més importants, i va inspirar altres matemàtics i científics que van obrir noves línies d'investigació en molts camps no només les matemàtiques.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per deixar el teu comentari !