M'ho varen contar i ho vaig oblidar. Ho vaig veure i ho vaig entendre. Ho vaig fer i ho vaig aprendre. Confucio, 551-479 a.

divendres, 14 d’octubre del 2016

Lucrecia Bori




Lucrezia Bori o Lucrècia Borja va nèixer el 24 de desembre de 1887 en València i va ser una famosa cantant d'òpera.
Passà l'infantesa a Borriana (Castelló) i estudià cant a València. Després se'n anà a Itàlia on estudia a Milà.

Lucrecia pertanyia a la noble familia dels Borja, que va ser famosa per dos papes:Alfons de Borja (Calitx III, 1456-1458) i el seu nebot Rodric de Borja (Alexandre VI, 1492-1503). A causa de que podia perjudicar la seva carrera artística, Lucrecia optà per canviar-se el cognom de Borja a Bori. Lucrecia no es casar ni res per el estil.

Com ja he dit, Lucrecia va ser una cèlebre cantant d'òpera que va representar les peces:Carmen, Manon Lescut, La Bohème, La Traviata...

No li van donar premis però sì li van fer una gala de comiat al teatre d'òpera Metropolitan de Nova York el 29 de març de 1936, el dia de la seva despedida profesional, on va cantar escenes de Manon Lescaut i La Traviata, amb contribucions de Flagstad, Melchior, Rethberg, Pinza, Ponselle, Martinelli, Tibbett i Richard Crooks.

En 1908 debuta en el Teatro Adriano de Roma, i dos anys després arribà a Nova York. Del 1911 al 1914 actuà més de cinquanta vegades al teatre Colónde Buenos Aires i en 1912 actuà a Cuba.

Va morir a Nova York el 14 de setembre de 1960 a causa d'un accident vasculaar als 72 anys. Les seues restes descansen en pau al cementeri municipal de València.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per deixar el teu comentari !